10 tips til onlinemarkedsføring af bøger

Written by Abelone Glahn on . Posted in Online Markedsføring

1. Googl’ din bogs emne og din titel og bliv inspireret af, hvad du finder

– find de søgeord, som dine læsere kunne tænkes at bruge – eller allerede har brugt – når de leder efter en bog som din.
– brug ordene både på din hjemmeside i URL og i titellinjen

2. Køb domænet for dit eget navn og for din bogs titel

– du kan som forfatter  promoveres gennem din egen hjemmeside, som kan nævne dine produktioner og øvrige virke

– den enkelte bog kan få øget synlighed ved at have sin egen hjemmeside, eller ved at lade domainet pege ind på en særlig underside for bogen på din normale hjemmeside

3. Læg bogens omslag/forside på profiler, i autosignatur mm, husk hyperlink til bogens side

4. Tilpas LinkedIn med foto, link til bog , husk at nævne dine bøger i fanebladet ”Publications

5. Vælg evt at oprette en blog frem for en hjemmeside eller kombiner hjemmeside med blog som underside

– bidrag i indlæg, skriv mindst hver 14.dag

– brug fotos, video, gode link, vær kort sagt ressource for læseren

6. Facebook
– tag valget om du vil have en forfatterprofil, en side for bogen eller en gruppe for bogens interessefelt

7. Twitter

– opret profil og begynd med at læse andres indlæg, videresend ( retweet) andres gode indlæg og bliv en ressource at følge

8. YouTube

– opret din egen kanal, og benyt evt muligheden for at designe kanalen selv

– læg videoer op og del dem med links på dine øvrige sider

9. Podcasts og videocast

Overvej, om du kan opdatere lydfiler/videofiler på nettet – podcaste/(videocaste – med dele fra bogen eller med diskussion om bogen

10. Giv noget gratis

Det kan være et uddrag, et kapitel, lister med gode råd, alt sammen noget, som skærper appetitten på den fulde bog.

Skrevet af Abelone Glahn, Forlaget Amedia

Citat tilladt med kildeangivelse.

 

 

Tags: , , , , , , ,