Dit forfatter brand

Written by Gittemie Eriksen on . Posted in Bogmarkedsføring generelt, Markedsføring af serier, forfatterskab, ekspertise, personlighed m.v.

Et brand er et mærke og begrebet branding betyder at brændemærke. Ordet stammer fra da de amerikanske cowboys begyndte at brændemærke deres kvæg for at kunne se hvis der var hvis. Og det er egentlig det samme en virksomhed gør, når den brander. Den brændemærker sine varer i forbrugerens bevidsthed. Det er også det, du gør, når du arbejder med dit brand. Du brændemærker dit navn/produkt (bøger) ind i hjernen på læseren/ forbrugeren.

Branding er ikke det samme som markedsføring, for det handler ikke nødvendigvis om at sælge, ikke i første omgang. Det handler om at danne et klart billede hos forbrugeren af, hvad det er du står for på en genkendelig måde, så de bemærker dit navn/produkt gang på gang, og den dag de står og mangler det, du kan tilbyde, så tænker de automatisk på dig.  Et stærkt brand giver forbrugeren et klart billede af, hvad det er de køber, før de køber det. Det er derfor du tager Lurpak-smør i stedet for et ukendt mærke eller Coca Cola i stedet for en ukendt cola. Og du betaler gerne mere for det, fordi du ved hvad du får. Du køber et brand og ikke kun et produkt.

Måden du skaber et brand på er ikke ulig Coca Colas, Lurpak eller de andre store mærker. Prøv at lægge mærke til, hvad det er der gør, at du tager det produkt frem for et andet. Hvordan ved du, at det er det mærke? Der er noget med genkendelighed. Måden navnet er skrevet på. Derfor er en vigtig del af at skabe dit eget forfatterbrand, at du får designet dit eget navnetræk. Måden du skriver dit navn på eller måden dine bøger altid ser ud på. Prøv at se på et par store forfatteres forsider. De store forlag ved nemlig godt at det gælder om at skabe noget genkendelighed for deres forfattere. Men ud over indpakning handler det i høj grad også om det der er inden i. For dit brand smuldrer, hvis læseren den ene gang får en høj kvalitets spændingsroman, men den næste gang får en kedelige, uigennemtænkt historie uden handling. Du skal altså tilknytte nogle værdier fx ved at fortælle en historie om dit produkt eller dig selv.

Et stærkt brand giver forbrugerne en fornemmelse for, hvad de køber, inden de køber det, fordi der er nogle forventninger og følelser til brandet. Et brand lover køberen noget ekstra eller noget mere end det produkt eller den service der leveres. Et kendt brand gør beslutningen nemmere for køberen. Forbrugerne stoler på stærke brands, fordi de ved, hvad de kan forvente af dem.

Her kan du se eksempler på, hvordan jeg har arbejdet med mit brand

Du kan læse mere om branding her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Mærke
http://www.startvaekst.dk/…

Tags:

Gittemie Eriksen

Gittemie Eriksen

Gittemie Eriksen, forfatter, cand.scient. og har læst medicin. Er bosiddende på Falster. Hun har udgivet BEDRAGET (2012) og BESTJÅLET (2013). Desuden har hun udgivet romanen HVAD DU ØNSKER (2012). Du kan møde Gittemie på hendes blog, www.gittemieeriksen.dk.