Salg

Boghandlere Biblioteker Supermarkeder

Indtil for få år siden foregik det helt overvejende bogsalg gennem boghandlerne, som lå på strøget i hver en by og havde et pænt sortiment og et vidende personale. Hver bogs pris var fast det første år – dikteret af forlaget. Det er en tid, som mange i bogbranchen mindes med længsel. Og mange af os bogorme har nok også gode minder. Men for kunderne var udvalget småt, og priserne høje sammenlignet med i dag. Og for forfatterne var det meget svært at få sine bøger på hylderne, hvis ikke man accepterede forlagenes filter og håndfaste krav i rettigheder og indtægter.
I dag kan bøger sælges af hvem som helst, hvor som helst og til frie priser. Kunderne har fået alle verdens udgivelser til rådighed med et par tasteklik og generelt til meget lavere priser end før. Vi forfattere kan tilsvarende skrive, hvad der passer os selv, sætte vores bøger til salg over den ganske klode, og sætte prisen op og ned, som vi finder hensigtsmæssigt.
Det er ikke helt let at give et overblik over de mange salgskanaler, vi i dag har, og de fordele, ulemper og faldgruber, de byder, men her er nogle bud. Det er nok vigtigt at gøre sig klart, hvor megen økonomi og hvor meget arbejde der er forbundet med de forskellige muligheder.