Markedsføring

Hjemmeside Tina Henneberg fortæller

Når snakken falder på markedsføring, bliver mange af os ret fjerne i blikket. Det ligger i de færreste forfatteres natur at sælge og markedsføre. Allerhelst skulle bogen sælge sig selv – på sine kvaliteter, og ellers er det i hvert fald en grund til at udgive på forlag, for så kan de tage sig af den del. Men sådan virker verden ikke. Bøger sælger ikke sig selv, og for de stadig færre forfattere, som udkommer på forlag, er oplevelsen ofte, at forlagene ikke lever op til forventningerne om effektiv markedsføring. Men markedsføring kan være så meget andet, sjovere og billigere, end de fleste ved af, og ikke mindst som selvugiver har man mange muligheder, som forlagene normalt ikke har lyst til at lege med på. Der er også mange vinkler på, hvad det er, man faktisk markedsfører. Man kan fx markedføre sin bog, sin bogserie, sit forfatterskab, sin ekspertise eller sin personlighed.
I markedsføringen er det åbenlyst, at skønlitterære og faglitterære forfattere har forskellige udgangspunkter. Fagbøger konkurrerer ofte direkte mod andre titler, det er sjældent tilfældet med skønlitteratur. Til gengæld har megen faglitteratur fordel af at kunne henvende sig til nicher og nichemedier. Så af de eksempler, du finder herunder, vil nogen passe bedre på din situation end andre. Listen er nok lang, men langt fra fuldkommen. Vi vil meget gerne modtage forslag og introduktioner til flere marketingmuligheder med nogenlunde bred relevans!
Man kan mene, at vi bare hele tiden presser hinanden til at bruge stadig flere penge og kræfter på markedsføring, men det er et vilkår, som er svært at ændre ved, og sandheden er også, at en del af de strategier, vi kommer ind på her, giver spændende muligheder for at etablere netværk, komme tættere på sine læsere og andre ting, der måske kan virke positivt tilbage på vores forskellige erhverv og bøger.


Bogmarkedsføring generelt

Mange af os er tilbøjelige til at tro, at netop vores bog er den, læserne har ventet på, og at vores bog nok skal nå mange læsere. Og næsten lige så mange af os bliver desværre skuffede. Der udgives kolossalt mange bøger. Og selv bestsellere er der masser af potentielle læsere, som aldrig opdager. Verden er så stor, og vi bliver alle bombarderet med langt mere information og reklame, end vi kan kapere. Et salg på 2-300 eksemplarer er ganske almindeligt, og oftest frygteligt skuffende for forfatteren. Regnestykket kommer aldrig til at gå sådan op, at vi alle kan leve godt af vores forfatterskaber. Men vi kan gøre meget forskelligt for at hjælpe os selv, vores bøger – og vores læsere. Og man må ikke lade sig slå ud af, at den første bog ikke bliver den ønskede sællert, der skal tit mange udgivelser til før man kan sin metier, og en dag kan bagkataloget blive trukket med af en pludselig succes.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Markedsføring af serier, forfatterskab, ekspertise, personlighed m.v.

Fokus i ens markedsføring kan lægges meget forskellige steder. For nogle vil bogen være det centrale produkt, og det, der skal skaffe smør til brødet, for andre er det en sideindtægt i en anden type karriere. Genreforfatteren kan ofte arbejde med serier som en vej til at opbygge en større og mere loyal læserkreds.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Hjemmeside

Helt grundlæggende for at markedsføre din bog er, at den skal have en hjemmeside, sådan at søgninger på nettet efter dens titel eller efter nøgleord, der er relevante i sammenhæng med din bog, fører til dig og din bog. Hjemmesiden kan være alt fra en enkelt side, der oplyser basal info om bogen, og hvordan man køber den, til et rigt udfoldet online univers med multimedia, brugerinvolvering og meget andet. Under dette afsnit afgrænser vi det til basal hjemmeside, med mulighed for at tilføje nyhedsmail, blog og søgemaskineoptimering. Videre udviklinger kan du læse om under Online markedsføring nedenfor.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Online Markedsføring

Der, hvor vi i dag og i fremtiden skal finde vores læsere, er på nettet. Det er på nettet, langt de fleste mennesker søger informationer, og hvor stadig mere af bogsalget foregår. Når du har etableret din hjemmeside, er mulighederne mange for at sprede dine budskaber, komme i dialog med læserne, opbygge kontaktlister med “fans”, osv. og medierne, og værktøjerne både øges og skifter med stor hast. LinkedIn, Twitter, Facebook, Podcasts, bog-trailerere er bare nogle få de ting, du kan overveje.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


PR / Presse

Før i tiden stod valget, når man skulle opnå synlighed, altid mellem betalt annoncering og gratis presseomtale. I dag tilbyder nettet og de såkaldt sociale medier et hav af andre muligheder for at opbygge kendskab til sit forfatterskab, sine bøger eller sit brand. Men selvom det at benytte pressen til at få omtale, anmeldelser, taletid osv. tilhører den gammeldags bogøkonomi, så kan der stadig være værdi i pressearbejde, omend nogen nok overvurderer fx anmeldelsers direkte betydning for fx salgtallene.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Annoncering i trykte medier

Annoncering på tryk er typisk for dyrt i forhold til det mulige udbytte. Spaltepladsen koster det samme, om det, du annoncerer, er en bog til 199 kr., dagligvare,r som folk skal købe igen og igen eller fx en BMW til en million. Men måske du kan finde et nichetidsskrift, hvor du rammer plet, eller hvor måske du kan få et godt tilbud i ny og næ. Annoncer kan i øvrigt som regel købes langt under listepris. Annoncer skal sættes professionelt op, så de matcher kvaliteten af din bog.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Optræden og foredrag

Mange forestiller sig, at forfattere ligesom musikere bare må til at tjene deres penge på at optræde, men reelt er der ikke mange, der kan/vil betale noget for at høre selv anerkendte forfattere, og for en del af os ligger det heller ikke ligefrem i generne at træde op på en scene. Men for nogen er det en mulighed. Ikke mindst for fagforfattere og eksperter, og især for dem, der kan underholde og inspirere ret konkret. Der er adskillige bookingbureaue,r der sælger forfatterforedag. Men der er også en voksende scene for storytelling, poetryslam m.v. Måske nogle af os kan øjne muligheder der.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Give aways og byttehandler

Jo flere der kender din bog, jo endnu flere vil høre om den. Vær ikke bange for at dele bøger ud til meningsdannere, konkurrencer, julekalendere, osv. Stil et kapitel gratis til rådighed for læserne, så de kan få en smagsprøve. Byt dig til omtale og annoncer. Det er måske nemmest med papirbøger og for selvudgiveren. Nogle forlag har svært ved at se fidusen.

Læs Artikler  Find LeverandørerSpørg på Facebook


Redaktør af denne side : Karsten Pers
Kontakt Karsten med idéer og input til siden

Bogmarkedsføring generelt

Mange af os er tilbøjelige til at tro, at netop vores bog er den, læserne har ventet på, og at vores bog nok skal nå mange læsere. Og næsten lige så mange af os bliver desværre skuffede. Der udgives kolossalt mange bøger. Og selv bestsellere er der masser af potentielle læsere, som aldrig opdager. Verden er så stor, og vi bliver alle bombarderet med langt mere information og reklame, end vi kan kapere. Et salg på 2-300 eksemplarer er ganske almindeligt, og oftest frygteligt skuffende for forfatteren. Regnestykket kommer aldrig til at gå sådan op, at vi alle kan leve godt af vores forfatterskaber. Men vi kan gøre meget forskelligt for at hjælpe os selv, vores bøger – og vores læsere. Og man må ikke lade sig slå ud af, at den første bog ikke bliver den ønskede sællert, der skal tit mange udgivelser til før man kan sin metier, og en dag kan bagkataloget blive trukket med af en pludselig succes.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Markedsføring af serier, forfatterskab, ekspertise, personlighed m.v.

Fokus i ens markedsføring kan lægges meget forskellige steder. For nogle vil bogen være det centrale produkt, og det, der skal skaffe smør til brødet, for andre er det en sideindtægt i en anden type karriere. Genreforfatteren kan ofte arbejde med serier som en vej til at opbygge en større og mere loyal læserkreds.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Hjemmeside for bogen

Helt grundlæggende for at markedsføre din bog er, at den skal have en hjemmeside, sådan at søgninger på nettet efter dens titel eller efter nøgleord, der er relevante i sammenhæng med din bog, fører til dig og din bog. Hjemmesiden kan være alt fra en enkelt side, der oplyser basal info om bogen, og hvordan man køber den, til et rigt udfoldet online univers med multimedia, brugerinvolvering og meget andet. Under dette afsnit afgrænser vi det til basal hjemmeside, med mulighed for at tilføje nyhedsmail, blog og søgemaskineoptimering. Videre udviklinger kan du læse om under Online markedsføring nedenfor.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Online Markedsføring

Der, hvor vi i dag og i fremtiden skal finde vores læsere, er på nettet. Det er på nettet, langt de fleste mennesker søger informationer, og hvor stadig mere af bogsalget foregår. Når du har etableret din hjemmeside, er mulighederne mange for at sprede dine budskaber, komme i dialog med læserne, opbygge kontaktlister med “fans”, osv. og medierne, og værktøjerne både øges og skifter med stor hast. LinkedIn, Twitter, Facebook, Podcasts, bog-trailerere er bare nogle få de ting, du kan overveje.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

PR og Presse

Her er der endnu ingen tekst.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Anmeldelser

De store dagblade anmelder kun en brøkdel af den litteratur der udkommer, men der er mange andre medier og muligheder. Hvordan får man sin bog anmeldt? Hvilke medier anmelder bøger? Hvad skal man håbe og satse på? Og hvad er egentlig værdien af anmeldelser?

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Annoncering i trykte medier

Annoncering på tryk er typisk for dyrt i forhold til det mulige udbytte. Spaltepladsen koster det samme, om det, du annoncerer, er en bog til 199 kr., dagligvare,r som folk skal købe igen og igen eller fx en BMW til en million. Men måske du kan finde et nichetidsskrift, hvor du rammer plet, eller hvor måske du kan få et godt tilbud i ny og næ. Annoncer kan i øvrigt som regel købes langt under listepris. Annoncer skal sættes professionelt op, så de matcher kvaliteten af din bog.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Optræden og foredrag

Mange forestiller sig, at forfattere ligesom musikere bare må til at tjene deres penge på at optræde, men reelt er der ikke mange, der kan/vil betale noget for at høre selv anerkendte forfattere, og for en del af os ligger det heller ikke ligefrem i generne at træde op på en scene. Men for nogen er det en mulighed. Ikke mindst for fagforfattere og eksperter, og især for dem, der kan underholde og inspirere ret konkret. Der er adskillige bookingbureaue,r der sælger forfatterforedag. Men der er også en voksende scene for storytelling, poetryslam m.v. Måske nogle af os kan øjne muligheder der.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

Give aways og byttehandler

Jo flere der kender din bog, jo endnu flere vil høre om den. Vær ikke bange for at dele bøger ud til meningsdannere, konkurrencer, julekalendere, osv. Stil et kapitel gratis til rådighed for læserne, så de kan få en smagsprøve. Byt dig til omtale og annoncer. Det er måske nemmest med papirbøger og for selvudgiveren. Nogle forlag har svært ved at se fidusen.

Læs Artikler Find Leverandører Spørg på Facebook

ARTIKLER