9 generelle råd om at arbejde med presse

Optræden i medierne giver synlighed. Det er altid en fordel for dit projekt.

Pressen er ude efter aktualitet, enten på dagen eller i en sammenhæng, hvor dit bidrag indgår. Det er din historie, der er spændende, sjældent dig, selvom du selvfølgelig synes, du er det mest interessante, du kender til.

Spørg dig selv. Hvorfor skal pressen interessere sig for dit projekt.

Se dig selv udefra.

Find de historier, som andre kan se relevans i. Enten ved at du skaber noget nyt, som de ikke vidste, de havde interesse for, eller ved at du deltager i en debat eller tematik, der kører i offentligheden.

Vær dig selv, vær nøgtern og informerende. Server facts, der understøtter din historie, men lad journalisterne om selv at se den historie, de finder relevant.

Dyrk relationen. Informer uden at forvente omtale. Målret dine pressebreve til specifikke journalister, som du tror kan have interesse i dit emne/historie.

Grib de chancer, der byder sig.

Improviser. Bryd reglerne. Vær vedholdende og bid al skam i dig. Ring rundt og vær lyttende og informerende.