Processen som selvudgiver af e-bøger

Der findes en del bøger om at udgive e-bøger. Jeg har aldrig læst nogle af dem. Processen er under alle omstændigheder meget kompleks og under stadig forandring. Den eneste måde at lære på er ved at gøre det. Og her taler vi om en forholdsvis stejl læringskurve. Til gengæld er der en lang række forhold, der giver sig selv hen ad vejen, fordi du ganske enkelt ikke kan komme videre, før du mestrer grundlæggende trin på vejen. Så mit bedste råd er: Gør det, learning by doing.

Direktøren for det hele
Der er meget teknik og organisation udover kreativitet involveret i at være forfatter og mikroforlægger og kaste sig ud i at udgive e-bøger.

Du bliver din egen forlægger, redaktør, pressechef, it-nørd, bogholder, grafiker, konceptudvikler, strateg, udviklingschef, sekretær, agent og kantinedame …

For at holde styr på alle disse medarbejdere er du derfor nødt til at ansætte dig selv som direktør for det hele.

En måde at slippe for nogle af de mange kasketter er at hyre folk udefra. Men det koster naturligvis penge. Og hvis du bruger for mange penge på eksterne ydelser, ryger den økonomiske fordel ved at udgive selv på den korte bane. Sælger du mange mange bøger, er det naturligvis en anden sag. Find den rette balance og risikoprofil. Fordelen ved e-bøger er, at du rent faktisk kan have en meget lav risiko – udover den tid, du investerer i dit projekt.

Det nye ved e-bøger
Hvad er så det nye med e-bøger? Det er ikke nyt at skrive bøger. Det er ikke nyt at udgive selv.

Det nye er krydsfeltet mellem den digitale teknik/kommunikation og forretningsmuligheder. Du kan producere alt selv, næsten gratis. Og med alt mener jeg ALT.

Du kan lave din egen webshop. Du kan meget let distribuere din e-bog, når der er kunder der efterspørger den. Du kan lave e-bøger, som rummer andre medier end skrift, hvis du vil.

Det nye er også afstanden til læserne. Du kan følge dagligt med i salget og opsamle databaser på dine læsere. Det er let at lave nye versioner i dialog med læserne i fx en forening eller en læseklub, eller grupper du holder foredrag for om dine temaer. Salg af enkeltdele/kapitler er simpelt. Du kan lave og sælge helt små bøger: et kapital ad gangen. Folk køber det de har brug for og vender evt. tilbage. Med andre ord en meget stor forretningsmæssig fleksibilitet.

Men det er hele er faktisk så nyt, at der fortsat er rigtig mange mennesker, som ikke kan forholde sig til det, fordi de ikke har e-læsere til rådighed, eller fordi de ikke forstår at bruge dem. Og derfor kan du, hvis du tænker på at udgive e-bøger, tage en dyb indånding, slappe helt af og glæde dig over, at du ikke er for sent ude. Fremtiden er stadig dårligt begyndt endnu i Danmark i forhold til kvantitet på markedet.

I de snart 2 år jeg har arbejdet med e-bøger, har jeg skrabet viden sammen om en hel masse af det, der skal til for at få e-bogs produktion og salg til at spille. Her får du lidt af den viden.

Teknik

En e-bog ligger i en såkaldt html-kode. Ligesom en internetside. Den mest brugbare og anvendte form i Danmark er ePub. Men der er mange andre. Amazons Kindle benytter MOBI. Teksten kan flyde med den skrifttype/størrelse og sidestørrelse folk vælger i deres reader. En roman fylder 300-400 KB inklusive forsidegrafik. Du kan styre hvordan afsnit og overskrifter optræder, men du kan ikke umiddelbart forhindre folk i at lave andre skrifter og størrelser og dermed andre sideantal.

Sigil
Programmet Sigil laver en ePub, der spiller på de forskellige læsere og giver rigtig grafik og indholdsfortegnelse. Sigil er gratis og let at bruge, når man har lært de små trick, som hvordan man fx får forsiden til at vise sig på forsiden. En ikke uvæsentlig detalje.

Calibre
Calibre laver forskellige formater ePub til Mobi fx. Mobi er det format som Amazons Kindle kører med. Mine romaner ligger kun i én originalversion i ePub og romanerne ”bor” i den mappe, der loader direkte op på min hjemmeside. Derfra kan jeg løbende lave rettelser og uploade nye versioner til de forskellige distributionsplatforme jeg anvender, hvis jeg laver rettelser. Du kan løfte teksten tilbage i Word og derfra lave en pdf, til fx print on demandproduktion eller til folk, der ikke har en e-reader.

Din egen webshop

E-bogen hører naturligt til på nettet, fordi den kan downloades direkte. Det er nemt for forfatteren og nemt for læseren.

Med din egen shop og website/blog har du et centrum for alle kampagner og aktiviteter omkring dine bøger. Hvis du har andre til at sælge som fx iTunes, Saxo Publish, GoPublish eller Publizon behøver du ikke en shop. Men du tjener mere, hvis du også selv sælger. Og du kan styre dine nye produkter og kampagner 100 pct. Er du ét sted er du i princippet overalt. Og på dit eget site kan du give den fuld gas. De almindelige netboghandlere lægger kun bestsellere forrest. Ellers koster synlighed penge eller god presse.

Betalingssystem
I din egen webshop er et centralt værktøj et betalingssystem. Jeg bruger Paypal som tager Visakort, men der findes andre ”gratis” systemer fx google check out, som man først betaler for i det øjeblik man sælger noget. Hos paypal giver jeg 6 kroner for en 100 kroners transaktion.

Det vigtige omkring Paypal er betalingsknapper (ellers kommer der ikke penge ind). Der findes et hav af muligheder med indkøbskurve og data transmisioner frem og tilbage, som kræver hardcore programmører. Det er jeg ikke.

Har man forholdsvis få varer skal man bruge “buy now” knapper. De optræder som en kode, du skaber på paypal og lægger ind på din side. Ved hjælp af den kode kan man styre hvilken slags knap man gerne vil have, hvis man selv har designet den, og hvordan købsoplevelsen bliver for e-bogskøberen.

Du koder hver betalingsknap til at sende køberen til en bestemt skjult side på din webshop, hvorfra e-bogen så kan downloades. SÅ enkelt er det! 😉

Synlighed og e-bogens naturlige element

Når en bog er lavet, skal den sælges. Men du får ikke en hel masse telefonopkald, fordi du står i telefonbogen. Det samme gælder for nettet.

E-bogen lever på nettet. Men at være på nettet er ikke noget i sig selv. Du skal også blive fundet. Ellers er du en nål i en høstak.

Folk skal finde dig. Enten fordi de kender dig på den ene eller den anden måde, eller fordi de efterspørger det du er synlig på, når de søger på Google.

Kommunikation
Læg en strategi for kommunikationen. Stil, tone, profil, budskab og herfra videre til PR, kampagner, mediestunts,events, produktlanceringer. Hvad vil du være kendt på, ikke mindst i søgemaskine sammenhæng SEO. Beslut dig for hvad der er dit unikke budskab og optimer din hjemmeside på det. Det kan være en ting eller flere temaer.

Men skab også et liv omkring bøgerne med foredrag, eller artikler og debatindlæg og PR.

Blogs giver besøg og hæver din google placering. Blog hos andre, der ligger højt i brugertal og henvis til dit projekt. Vær relevant i dine indlæg.

Det kan f.eks. være på en blog om børn, hvis det er det din bog handler om.

Distribution
Publizon (CVR nummer kræves, du skal momsregistreres) Her kommer dine bøger ud i alle Netboghandlere og kommer i betragtning til eReolen.

Itunes, amazon/createspace = danske print on demandbøger, e-bøger og PoD på fx engelsk.

DBC (lektørudtalelse og registrering)

ISBN nummer skal du også have, så der er styr på din bog i alle systemerne, det får du gratis på isbn.dk   Hos iTunes/iBooks, skal du oprette en konto og godkendes.

Amazon og Createspace kræver også oprettelse af profil.

Husk at ansøge om et amerikansk tax ID, hvis du skal bruge iTunes og Amazon.

E-bøger og selvudgivelse er IKKE nogen garanti for succes. Men det er en mulighed. Skriv og udgiv kun dine egne bøger, hvis du ikke kan lade være. Og hav en velkonsolideret økonomisk platform at arbejde ud fra.

HELD OG LYKKE med din e-bog

 

LÆS OGSÅ af Nis Jakob – om Korrektur