Fem råd om at komme godt i gang

De her fem simple råd er først og fremmest til brug for dig der skal i gang med en fagbog, men mange prosaforfattere har fortalt mig, at de også har haft stor glæde af dem. Så mærk efter, og brug hvad du kan. Og fortæl mig gerne hvordan de har virket for dig – eller om du har andre råd der bør tilføjes!

1) Du skal ikke tænke på dig selv som forfatter

Vi har alle sammen en masse forestillinger om hvad en forfatter er og kan. Og vi kan blive skidebange når vi kigger på reolen og tænker på selv at skulle stå der med en bog – side om side med Søren Kierkegaard, Kirsten Thorup, Søren Ulrik Thomsen, Tor Nørretranders og alle de andre koryfæer. Men du skal ikke leve op til nogen forestillinger overhovedet! Bøger er blot et standardformat som man kan nedfælde sine ord i for at dele dem med andre. Et format der nu er til vores alle sammens rådighed som en praktisk bærer af længere tekst-budskaber. Lærreder har aldrig været forbeholdt store malere, guitarer er ikke forbeholdt uddannede musikere. Men bøger har af økonomiske og produktionstekniske grunde i høj grad været forlagenes domæne, og det har kastet en særlig aura over den indbundne papirstabel. Det er heldigvis slut nu.
Du skal bare gøre dit arbejde, og skrive så god en tekst du kan – om det du ved, har prøvet, er god til, osv.  Du skal være den du er – nu med tekst – eller bog!
Når du har gjort det – skrevet og udgivet din bog – vil mange andre se dig som ”forfatter”. Nyd auraen!

2) Du skal ikke tænke på opgaven som en  bog

For når du gør det, så er du allerede bundet af dine indre billeder af hvordan bøger ser ud, og det er skidt. Dine forestillinger om form kommer til at blænde for hvad der vil være bedste funktion.
Bogen eller teksten skal tjene sit formål – ikke udfylde et format. Der er så mange mulige formater – e-bog, foredrag, kursus, video, podcast.. – eller papirbog.
Du skal vælge den form, som tjener dine formål bedst. Og du kan ikke vide det før dybt inde i processen.

3) Du behøver ikke skrive noget  nyt

Du behøver ikke komme med ny viden eller have en original idé for at skrive en god bog. Det afgørende er, at din bog møder din læsers behov . Kunder søger sjældent efter ”nyt” – de søger hjælp,  læring,  underholdning, løsninger, medfølelse, osv.
Der er til stadighed masser af plads til nye bøger – uden nyt indhold -, men med fokus på at give læseren glæde og succesoplevelser. Hvis du er ekspert i noget og skriver en virkeligt nyttig bog, er potentialet der for at få ægte fans. Læsere som allerede inden de lægger bogen fra sig tænker: Den forfatters andre produkter må jeg prøve; ham/hende må jeg møde; den bog skal min ven/kollega også have!
Det bør være målet med din bog – både for din egen og for læsernes skyld.

4) Du skal ikke lave mere research

Du er allerede vidende og erfaren. Du tjener måske allerede dine penge på det du kan og ved. Det er jo derfor du vil skrive en bog. DIN bog. Den endelige, ultimative, 100% dækkende og fejlfrie bog – bliver du aldrig færdig med – hvis du overhovedet kommer i gang. Så luk alle bøger og websites og gå i gang. Så skriver du DIN bog – den du kan mærke inde i dig. Så kan du på et senere tidspunkt fylde huller i din viden ud, der evt. måtte vise sig vigtige. Ikke mere læsning nu!

5) Du skal ikke starte med en disposition

Mange af os har lært i skolen og på vores videre uddannelser, at vi skal have en plan og en struktur. En disposition. Men det vi lærte var ikke at møde læseres behov. Vi skulle bare vise vores lærer, at vi kunne løse en fast defineret opgave med problemformuleringer, research, kildehåndtering osv. Det har meget lidt med at skrive en god fagbog at gøre.
Masser af de amerikanske skrivecoaches fortsætter i den mølle. De påstår typisk, at hvis du som det første planlægger 12-14 kapitler á hver 15-20 sider, så skal du bare skrive 3000 ord om dagen i så og så mange uger så har du en bestseller klar. Jeg lover – for det store flertal – er det den sikre opskrift på skriveblokering.
At skrive er en læreproces for en selv  – det er den solideste måde at tænke og gennemtænke på. I skriveprocessen opdager du sammenhænge og muligheder du ikke har set før, og du finder på formuleringer og modeller som formidler dine idéer endnu bedre end du har gjort hidtil.  Du bliver endnu dygtigere selv.
Man kan ikke disponere sin bog på forhånd uden at blokere for den lydhørhed, nysgerrighed og kreativitet som er afgørende for at nå et godt resultat. Skriv der fra hvor din glæde og nysgerrighed er! Og have en læser for øje som du kan glæde ved at møde hendes behov.