Omslagets betydning for bogens salg

Denne artikel er en opsummering af tråde på vores Facebook-forum og en artikel fra Information. Find links nederst.

Det gode omslag kan hjælpe til, at den potentielle læser kigger nærmere på bogen og vælger at købe den. Det dårlige omslag ødelægger næppe salget for en bog læseren på forhånd ved hun vil have eller for berømte besstseller-forfattere, men det kan hindre at bogen af en mindre kendt forfatter, får en chance hos læseren, som er på udkig efter noget der endnu ikke er helt afklaret hvad skal være.

Omslaget giver din – måske – kommende læser det første indtryk af bogen, og det er vigtigt at bogens omslag ”sælger” sit indhold rigtigt. Det gælder hvad enten det er en e-bog, der skal sælge sig på e-bogshylden på en hjemmeside eller på e-reolen, eller en fysisk bog, der skal konkurrere med alle de andre tusinder af bøger på boghandlerens hylder.

Som udgangspunkt bør du finde en professionel grafiker til at hjælpe dig. Når du har fået lavet et eller flere gode bud på et omslag, er det en god idé at teste det med din målgruppe. Hvis du har opbygget en facebook-gruppe omkring dit forfatterskab kan det være en idé at teste omslaget her. Du kan også gøre det i NewPub-netværket eller andre steder, der virker oplagte for dig og din målgruppe.
Omslaget kan skræmme læserne væk, hvis det virker alt for ‘hjemmelavet’ og uprofessionelt. Det er dog ikke det samme som, at du ikke kan lave det selv. Det kan du, hvis du har visuel forståelse, de rette programmer og forstand på at bruge dem.

På Facebook-tråden kan du se og læse om omslag fra disse NewPub-medlemmer:

Maria Erica Jensen gjorde sig mange tanker om sit børnebogsomslag og fandt en dygtig illustrator, der kunne fange bogens stemning. Hun brugte også trykkeriet til at vejlede sig  i papirkvalitet m.v. så bogen blev lækker hele vejen igennem.

Dorte Hummelshøj Jakobsen udgiver næsten kun e-bøger og tænker meget over, at forsiden skal kunne ses i et lille format på en hjemmeside. Hun bruger store titler, behersket farveskala og en helhed der ikke er for gnidret/uroligt at se på.

Inger Wolf var utilfreds med de forsider forlaget gav hendes bøger, så da hun blev selvudgiver valgte hun at lave dem selv. Hun arbejdede med at finde sit eget udtryk i forhold til fonte, farver osv. og har leget sig frem til resultatet.

Steen Langstrup er en anden forfatter, der arbejder meget med bogens udtryk, designer specielle skrifttyper til de enkelte bøger, klipper og klistrer forskellige billeder sammen, så han får det udtryk han søger og ændrer på farver i photoshop.

Martin Johansen var ikke tilfreds med den forside, han fik lavet til sin bog, da han udgav på forlag, så da han blev selvudgiver, fik han ændret forsiden, så den passede ind i hans designønske. Se før og efter.

Jeg har selv arbejdet med sin bogs forside. Den første bog, der blev lavet i en fast skabelon via Books on Demand, kunne man slet ikke læse forfatternavnet på, så det var en ommer. Da bogen kom til salg hos netboghandlere og i fysiske boghandlere, kunne jeg se, at der manglede noget og begyndte derfor at arbejde med bøgernes udseende. Derfor har en af romanerne også ændret udseende tre gange.

Her er nogle ting, du bør overveje:

1.    Hvem er målgruppen og hvordan ‘plejer’ bøger at se ud i din genre?
2.    Kan læseren umiddelbart se ud fra bogens forside, hvad det er for en type bog?
3.    Er det let at se, hvem der har skrevet bogen og hvad titlen er?
4.    Kan coveret også læses i sort/hvid?
5.    Skiller bogen sig ud fra alle andre eller falder den i et med gruppen af udgivelser?
6.    Bør du have dig et navnetræk, dvs en bestemt måde dit forfatternavn er skrevet på, så det er let genkendeligt for din læser?
7.    Er din udgivelse en del af en serie, så der skal være en rød tråd mellem dem?

Suzette Larsen fortæller at, for at redaktionerne rundt omkring i pressen ikke kyler en bog i skraldespanden med det samme bør omslaget signalere professionalisme. Redaktørerne får rigtig, rigtig mange bøger tilsendt, som forfattere selvfølgelig gerne vil have omtale af. Er omslaget ikke i orden – så ryger bogen som regel fluks i ‘nej-bunken’. Det betyder så, at der ikke kommer omtaler, artikler og anmeldelser, som igen gør, at bogen får færre slagstal. Der må heller ikke være graverende fejl umiddelbart (så ryger den også straks i ‘nej-bunken’), og selvfølgelig bør bogen også være gennemarbejdet og redigeret og korrekturlæst. Det er som regel sprogmennesker, der sidder på de trykte redaktioner rundt omkring, og det skæmmer simpelthen, hvis bogen ikke opfylder de krav, læsere (kritikere) stiller til bøger.

Anne Steen Himmelstrup, der er anmelderredaktør på Litteratursiden fortæller, at hun hver uge sidder og vurderer, hvilke bøger, der skal lægges ud til anmeldelse. Hun foretager den første sortering. De får rigtig mange bøger, og det skal ind imellem gå stærkt med at vurdere dem, og her spiller omslaget også en rolle såvel som bagsidetekst, hvad der står på flapperne og den medfølgende tekst. Som regel er den slags i orden hos de større forlag. ”Får jeg en bog fra et forlag, jeg ikke kender, eller fra en selvudgiver, så er de her ting rigtig vigtige i min vurdering. Ser det ikke professionelt ud, er der ringe chance for, at bogen kommer ud til anmelderne. Jeg har hverken tid til at læse i teksten eller slå forfatteren op, så bogen skal sælge sig selv til mig på ret kort tid. Og som Suzette skriver, så er jeg også et af de sprogmennesker, der tænder helt af, hvis der er sprogfejl på en kort bagsidetekst. Materialet er også vigtigt. Det behøver ikke være en dyr hardback, men det spiller ind, om materialet på en eller anden måde synes at harmonere med bogen. Om der er en helhed i udtrykket. Fx synes jeg serien Tænkepauser fra Aarhus Universitetsforlag er meget gennemarbejdet, den er grafisk meget enkel, og bøgerne i pocketformat er i et forholdsvis simpelt materiale. Det fungerer og ser lækkert ud uden at være dyrt.”

Læs mere:

Her kan du selv bygge fonts:

http://fontstruct.com og
http://www.pizzadude.dk/home.php

( Artiklen er forkortet og redigeret af Karsten Pers )